Drodzy Rodzice kochanych KACZUSZEK!
Już koniec roku! Jakże ważnego dla naszych dzieci. Dla wielu z nich kończy się już przygoda z przedszkolem, urosły i pójdą do szkoły. Tylko mała grupka z nami jeszcze zostanie. Ten czas tak szybko płynie. „ To były piękne dni”- tak brzmiał napis na dekoracji zakończenia roku. Takie były one dla nas wychowawców jak i mamy nadzieję dla naszych Kaczuszek. W naszej pracy dydaktycznej starałyśmy się jak najlepiej przygotować dzieci do podjęcia nowych zadań. Dzieci poznały 22 litery, potrafią czytać (nawet pięciolatki)potrafią liczyć nie mówiąc już o znajomości cyfr. Poznały także wiele nowych tematów, wzbogaciły wiedze o świecie. Starałyśmy się wprowadzić je w świat wartości. Pozwolę sobie w sposób sprawozdawczy o niektórych z nich powiedzieć Otóż na płaszczyźnie wrażliwości na prawdę i czynienie dobra, podejmowałyśmy min. następujące zadania:
-
Słuchanie bajek świata - baśń nigeryjska - zwrócenie uwagi na osoby starsze: dziadków; na ich czasami samotność. Zachęcanie do wizyt u dziadków, do troski o nich , do wyrażania im swojej miłości.
-
Wzajemne uznawanie prawa do zabawy i do uczestnictwa w niej.
-
Zwrócenie uwagi na stosowanie form grzecznościowych.
-
Słuchanie " Bajek świata - bajka z Nepalu - podkreślenie znaczenia wody dla życia ludzi i zwierząt.
-
Słuchanie "Bajek świata" - baśń indiańska. Zwrócenie uwagi na morał z niej wypływający- szacunek do natury.
-
Słuchanie " Bajek świata - bajka z Nepalu - podkreślenie znaczenia wody dla życia ludzi i zwierząt.
-
Rozmowy o przygotowaniach przed świątecznych - zachęcenie dzieci do wzięcia udziału w porządkowaniu domu i przygotowaniach do Świąt Wielkiej Nocy: dekorowania, pieczenia. Podkreślenie rodzinnego charakteru tych dni.
-
Rozmowy o roli mamy , taty, o miłości i pomocy wzajemnej w rodzinie
Starałyśmy się odkryć zdolności dzieci i sprawić aby startowały w różnych konkursach: plastycznych, recytatorskich i wokalnych.
W Stosunku do Ojczyzny starałyśmy się wzniecić iskierkę patriotyzmu przez:
-
zapoznanie z nazwami mijanych ulic. „Moja okolica”
-
Uczestnictwo dzieci w zajęciach przygotowanych przez nauczyciela i dzieci z grupy ,,Kleksiki": pogadanka i prezentacja multimedialna nt. wydarzeń z polskiej historii, obejrzenie tańca i wysłuchanie piosenek patriotycznych w wykonaniu dzieci.
-
Budzenie postaw patriotycznych względem Małej Ojczyzny – wyjście do Strefy Historii
-
Rozmowy na temat Konstytucji- co to i po co ona jest, kiedy powstała. Prezentacja obrazów Jana Matejki
-
Udział dzieci w uroczystościach 3- Majowych na placu.
-
Udział w ogólnopolskim programie „ Piękna nasza Polska cała”
-
Napisanie wspólnie opowiadania o Orle Białym i wykonanie do niego rysunków
Rozwijałyśmy także dzieci pod względem plastycznym, stosując różne techniki plastyczne, zapraszając osoby ubogacające naszą wiedze o sztuce. Nie zapomniałyśmy także o rozwoju muzycznym, organizując różne zajęcia:
-
„Słuchaj i ruszaj się” – ćwiczenia rytmiczne- doskonalenie poczucia rytmu.
-
Improwizacja ruchowa do piosenki " Kotek Kłopotek".
-
„Geometryczna muzyka” – gra na instrumentach perkusyjnych – doskonalenie umiejętności odczytywania symboli.
-
Słuchanie muzyki relaksacyjnej
-
Zabawa Wysokie dźwięki, niskie dźwięki.
-
Wyklaskiwanie podanego rytmu i wypowiadanie tekstu za N.
-
Relaks z muzyką klasyczną. ,,Pojazdy'' - zabawa ruchowo - ortofoniczna.
-
Zabawy ruchowe z muzyką - Muzyczna gimnastyka w podskokach - zaspokojenie potrzeby ruchu, reagowanie na zmianę w muzyce, rozumienie poleceń.
-
„Przedwiośnie” – zabawy ruchowo – rytmiczne połączone z nauką piosenki
-
Wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki - „Taniec wiosny”
-
„Deszczowa muzyka” - improwizacje na instrumentach perkusyjnych z wykorzystaniem wiersza „Deszcz” Joanny Myślińskiej.
-
ćwiczenia w określaniu charakteru muzyki. „Rysujemy chmurki” – zabawa muzyczno – ruchowa.
-
Nauka piosenek zgodnych z tematyką zajęć i uroczystościami
Jako grupa najstarsza w przedszkolu wiele razy wędrowaliśmy w różne miejsca i spotykaliśmy się z przedstawicielami różnych zawodów :
-
,,Avia"Promocja bezpłatnych zajęć sportowych dla dzieci organizowanych przez klub miejski
-
Małe kurczaczki – spotkanie z małymi zwierzątkami gospodarskimi
-
Spotkanie z dietetykiem
-
Wycieczka do Wojciechowa - OWADOLANDIA
-
Wyjście do Szkoły Podstawowej nr 3- spotkanie z uczniami klasy IIIc - poznawanie szkoły , współpraca z uczniami i Panią z Biblioteki
-
Wyjście do kina Lot na seans bajek, Witajcie w naszej bajce” – spotkanie z Janem Brzechwą
-
Wyjście grupy do MBP. Lekcja biblioteczna
-
Wyjście do Straży Miejskiej
-
Wyjście do Strefy Historii
-
Wyjście do Straży Pożarnej
-
Boisko AVII -Udział w spartakiadzie
-
Przegląd twórczości dziecięcej -P7 – MOK
Wybaczcie państwo! Trudno jest opisać wszystko co robiliśmy, ale mam nadzieję że podane wyżej przykłady działalności naszej grupy choć w niewielkim skrócie oddają jaką WIELKĄ PRACĘ WYKONAŁY DZIECI!
Jesteśmy im bardzo wdzięczne, że tak ufnie uczestniczyły w naszych propozycjach. Kochane KACZUSZKI!
Dziękujemy również Państwu! Za współpracę, zrozumienie i ciepły uśmiech.
Choć czas płynie nieubłaganie to ze szczerym sercem jeszcze raz powtarzamy TO BYŁY PIĘKNE DNI!!!!