Link do artykułu: https://glosswidnika.pl/studenckie-praktyki-w-przedszkolu-nr-3/
Studenckie praktyki w Przedszkolu nr 3
AUTOR: AW| DATA PUBLIKACJI: 19 LUTEGO, 2023|
Jednym z zadań placówek oświatowych jest współpraca z instytucjami szkoleniowymi, w tym z uczelniami wyższymi. W Przedszkolu nr 3 (wchodzącym w skład ZP nr 1) często goszczą studenci Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz innych lubelskich uczelni. Odbywają tu studenckie praktyki.
Tym razem do oddziału Montessori trafiła studentka Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej z edukacją w systemie Montessori. Adeptka zawodu nauczycielskiego miała okazję obserwacji funkcjonowania społecznego dzieci w przedszkolu oraz przestrzegania zasad podczas spaceru. Zróżnicowanie wiekowe w grupie Montessori daje możliwość odnalezienia się w różnych rolach społecznych. Młodsi naturalnie czerpią z obecności starszych kolegów i koleżanek, ale i oni wynoszą z tego ogromną korzyść.
Przyszła nauczycielka montessoriańska analizowała pracę własną dzieci z materiałami poszczególnych edukacji: językowej, matematycznej, kosmicznej, sensorycznymi oraz praktycznego życia. Praca własna to czas samodzielnego zdobywania wiedzy w odpowiednio przygotowanym otoczeniu. Spośród wielu materiałów przedszkolaki wybierają te, które im najbardziej odpowiadają oraz są bliskie ich aktualnym zainteresowaniom. Wychowawca przygotowuje otoczenie w taki sposób, by stymulowało aktualnie wrażliwe fazy rozwoju malucha. Pomoce Montessori wspierają nauczycieli w tym procesie, inspirują do twórczego działania.
Praktyka studencka to nie tylko obserwacja ale też samodzielne działania. Realizując wytyczne uczelni, studentka samodzielnie przeprowadziła lekcję ciszy, która okazała się wstępem do lekcji rozwojowej. Podczas zajęć dzieci mogły poszerzyć swoje doświadczenia czytelnicze oraz językowe. Za sprawą spotkania z książką obrazkową „Kameleon” Erica Carle rozwijały werbalną i wizualną formę komunikacji. Praca z montessoriańskim materiałem rozszerzającym „Opowieści ze sznurka – Baba Jaga opowiada” była okazją do doskonalenia umiejętności narracyjnych przedszkolaków.
– Praktyki studenckie są nieocenioną formą zdobywania doświadczenia. Studentka miała możliwość uczestnictwa, obserwacji, analizy, konfrontacji zdobytych podstaw teoretycznych z działalnością praktyczną w naturalnych warunkach funkcjonowania systemu Montessori – mówi Renata Wójcik, dyrektor ZP nr 1.
Agnieszka Sapko, Agnieszka Biszczanik, fot. P nr 3