rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, określanie kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce), nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku),
dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku,
rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie,
nazywanie figur geometrycznych
rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie słowa sad, nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty), poznawanie wybranych owoców egzotycznych;
rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp. oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania)
wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
zachęcanie do stosowania zwrotów grzecznościowych,
organizowanie sytuacji sprzyjających budowaniu dziecięcych systemów wartości,
określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
kształtowanie pozytywnych postaw związanych z zachowaniem zdrowia i bezpieczeństwa /rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw, produktów ekologicznych (poznanie logo produktów ekologicznych), zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków, dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku – /program prozdrowotny „Rośnij zdrowo”, „Światowy Dzień Owoców i Warzyw w Montessorkach”/
rozwijanie umiejętności psychospołecznych - różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu, doskonalenie relacji dziecka z innymi ludźmi - /program profilaktyczny „Przyjaciele Zippiego/