Drodzy Rodzice Kleksików!
Już minął pierwszy semestr. Skończyły się już płacze adaptacji, z większym przekonaniem dzieci zostają w przedszkolu. Pięć miesięcy temu Wasze dzieci rozpoczęły edukację przedszkolną. Pisząc „edukację” miałyśmy na myśli tego czego się już nauczyły. I wcale nie jest tego mało! Po pierwsze: nauczyły się być grupą! Nauczyły się razem bawić! Współpracują ze sobą i z nami ! Już powstały pierwsze przyjaźnie ! Choć w czasie zabawy jeszcze wszystkie zabawki się mieszają, to musimy je pochwalić – pięknie sprzątają! Przy zajęciach porządkowych towarzyszą nam na przemian dwie piosenki: „ Skończyliśmy się już bawić…”( z płyty wydawnictwa – Państwu niedostępna), druga to: „ Pucu, pucu, pucu” ( dostępna w Internecie), którą można włączyć dzieciom w domu. Sami Państwo zobaczycie jak wtedy „pójdzie robota”. Dzieci zaakceptowały już i świadomie uczestniczą w ramowym planie dziennym. Wiedzą kiedy jest czytanie książeczek – systematycznie, codziennie po śniadaniu (same już przygotowują krzesełko dla nas i wybierają książeczki), kiedy zabawa dowolna i kolejne posiłki. Coraz ładniej uczestniczą w zajęciach dydaktycznych o zróżnicowanej tematyce, którą możecie Państwo poznać na stronie przedszkola. Niektóre z nich to:
- „Ja i moje przedszkole” - wrzesień
-„Moja droga do przedszkola” – wrzesień
- „ Kolorowe warzywa” w tym „Światowy Dzień Owoców i Warzyw” – październik
- „ Przyszła jesień” - październik
- „Zdrowie naszym skarbem” w tym „Światowy Dzień Dobroci”- listopad
- „Moje zdrowie i bezpieczeństwo” – listopad
- „Co ułatwia nam pracę w domu?” – listopad
- „ Mikołaj już blisko” - grudzień
- „Święta tuż, tuż” - grudzień
Po za tym dzieci wzięły udział :
- w realizacji projektu edukacyjnego „Polska w jednym paluszku”
- w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – „Bajki z koszyka” - cykliczne spotkania (1 raz w miesiącu)
- w Międzynarodowym Dzień Pluszowego Misia
- w spotkaniu ze św. Mikołajem
- w spotkaniu z „salamandrą” -, a dokładniej z rodzicem hodującym płazy,
mając możliwość oglądać żywe okazy!
- w przedszkolnym kolędowaniu
- w Świątecznej Poczcie
- w próbnej ewakuacji przedszkola prowadzonej pod nadzorem Straży Pożarnej
- w Biegach Niepodległości organizowanych przez Wspólnotę Świdnicką
- w spotkaniu z górnikiem
- w lekcji bibliotecznej w Powiatowej bibliotece
- w spotkaniu z cukiernikiem
W proponowanych zajęciach i wydarzeniach dzieci biorą czynny udział. Zgłaszają się do odpowiedzi (choć jeszcze nie wszyscy). Nadal uczą się budować swoją wypowiedź poprawnie, ale chcą dzielić się swoją, zdobytą już wiedzą.
Z edukacji przyrodniczej poznawały następujące zagadnienia:
Nazywanie pór roku i cech dla nich charakterystycznych
Zabawy materiałem przyrodniczym
Prowadzenie obserwacji pośrednich i bezpośrednich przyrody– spacery alejkami wokół przedszkola i po ogrodzie przedszkolnym
Prowadzenie prostych doświadczeń przyrodniczych
Budzenie pozytywnego stosunku do zwierząt poprzez realizację tematu kompleksowego „Domowi ulubieńcy”
Z zakresu edukacji matematycznej:
Przeliczanie do 4 lub w zakresie dostępnym dla dzieci, dopełnianie zbioru, poznanie pojęcia „para” w tym para funkcyjna
Posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Określanie stosunków przestrzennych, położenia przedmiotów, określanie kierunków ruchu
Określanie kolorów i kształtu przedmiotów
Segregowanie ze względu na wybraną cechę
Wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela, nazywanie wybranych części ciała.
Dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu
Bardzo lubią zajęcia gimnastyczne i muzyczne. Zauważyłyśmy, że kochają taniec! Same proszą o włączenie muzyki przy czym są bardzo radosne! Nie ma nic piękniejszego niż szczęśliwe dziecko! Ich radość jest naszą radością! Cieszymy się także, że chętniej podejmują działania konstrukcyjne łącząc różnorakie elementy ze sobą. Coraz więcej przystępują do działań wymagających skupienia uwagi: układają kilkuelementowe puzzle, mozaiki i różne dostosowane do wieku układanki. Przed nami nowe zadania. Musimy troszkę popracować nad grafomotoryką. Prosimy Państwa o poświęcenie nieco więcej czasu na rysowanie i kolorowanie w domu, a przede wszystkim uczenie dobrego chwytu narzędzia pisarskiego. Jak będziemy robić to razem, szybciej wyćwiczymy ich sprawność manualną, co jest podstawą w dalszej edukacji.
Z pozdrowieniami
Dorota Rydz
Anna Bubicz