Omawianie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy: odloty ptaków, zasypianie, gromadzenie zapasów.
Zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała.
Dostrzeganie pożytecznej i niszczycielskiej działalności wiatru.
obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu,silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
poznawanie norm ekologicznych – nakazu: oszczędnego korzystania z wody.
Odtwarzanie proponowanego rytmu za pomocą klocków, umownych symboli.
Rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek.
Wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa.
Określanie w zdaniu kolejności słów, ich liczby.
Wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby.
Wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach, rysunkach.
Kończenie rysunków według wzoru.
Uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów.
Wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
Wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach.
Tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
Czytanie całościowe nazw umieszczonych w Sali.
Czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
Posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.).
Dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk.