Tematyka:
- Kolorowa jesień
- Jesienny las
- Co robią zwierzęta jesienią?
- Dzień dobry panie listonoszu
Zadania wychowawczo- dydaktyczne:
1. Rozwijanie zainteresowań dzieci jesienną przyrodą w najbliższym otoczeniu.
2. Obserwacja zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku, zwracanie uwagi na jesienną kolorystykę.
3. Zapoznanie z wybranymi drzewami liściastymi (dąb, kasztanowiec, klon) oraz iglastymi (sosna, świerk), wyglądem ich liści/igieł i owocami.
4. Przybliżenie środowiska przyrodniczego jakim jest las.
5. Poszerzenie doświadczeń plastycznych podczas wykonywania różnorodnych prac o tematyce jesiennej.
6. Pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki,), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (gromadzą zapasy, zasypiają).
7. Zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra.
8. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
9. Rozwijanie umiejętności przeliczania, w zakresie dostępnym dziecku, zbiorów darów leśnych.
10. Budzenie szacunku dla odpowiedzialnej i ważnej pracy pocztowców, poznawanie i omawianie czynności, jakimi zajmują się pracownicy poczty m.in. listonosz.
11. Utrwalanie znajomości własnego adresu zamieszkania.
12. Zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania, pisania i liczenia.
13. Dostrzeganie i nazywanie zjawisk atmosferycznych występujących późną jesienią: ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach.
14. Poznanie i stosowanie symboli oznaczających zjawiska pogodowe, utrwalenie następstwa czasowego pór roku.
15. Rozumienie konieczności dostosowywania rodzaju odzieży do panującej aury.
16. Określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów.
17. Posługiwanie się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem.