W edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze jest wielokrotne wykonywanie różnorodnych czynności - przeliczanie elementów, dokładanie, dosuwanie i zliczanie - przygotowanie do dodawania, odsuwanie, zabieranie i znów przeliczanie "ile zostało?". Tylko przez bezpośrednie doświadczenia dzieci nabywają wiedzy operacyjnej - na tym opiera się koncepcja nauczania pojęć matematycznych profesor Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej, największego autorytetu dla wszystkich nauczycielek edukacji przedszkolnej.
Celem tej koncepcji jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci, zwłaszcza w zakresie kształtowania pojęć matematycznych, ćwiczenie odporności emocjonalnej dziecka oraz budowanie pozytywnego obrazu samego siebie. Metoda E. Gruszczyk - Kolczyńskiej sprzyja również stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci, dobrze przygotowuje do nauki matematyki w szkole.
W tym roku systematycznie realizujemy zajęcia w ramach edukacji matematycznej wg koncepcji Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej. Kilka dni temu udaliśmy się na zakupy. Odwiedziliśmy bank (by wziąć pieniądze), sklep z cukierkami, księgarnię oraz cukiernię. Nasza waluta to kasztany. Każdy dostał po 15 "pieniążków" i musiał zrobić zakupy, pamiętając przy tym: 1 fasola (cukierek) to 1 kasztan, 1 klocek (ciasteczko) to 2 kasztany, oraz 1 książka to 3 kasztany. W ten sposób dzieci nabywałydoświadczeń. Liczyły i wymieniały przedmioty 1 do 2, 1 do 3.Uczyły się rozumieć sens umów określających wartość przedmiotów. Rozumiały, że trzeba zapłacić zgodnie z umowną ceną.
Komu udało się kupić najwięcej?