34O tym jak funkcjonuje oddział froeblowski w naszym Przedszkolu przeczytacie Państwo w wywiadzie, jakiego udzieliła Pani Anna Bubicz dla gazety Głos Świdnika w roku 2019.
Odkrywają świat z darami Froebla
Przesadzanie kwiatków, sprawdzanie prawa Archimedesa, robienie soków owocowo-warzywnych czy poszukiwania zwierząt ukrytych w przedszkolnym ogródku to niektóre z zadań, z jakimi mierzą się dzieci z Przedszkola nr 3. Grupa „Kleksiki” pracuje wg założeń Friedricha Froebla, a innowację pedagogiczną realizuje pod okiem wychowawczyń: Anny Bubicz i Agnieszki Górnej.
- Pomysł zrodził się dosyć dawno, kiedy poszukiwałam czegoś, czego na gruncie świdnickiej edukacji jeszcze nie było – wyjaśnia Anna Bubicz. - Znalazłam ciekawy artykuł na temat pracy metodą Froebla. Wzięłam udział w szkoleniu dr Barbary Bilewicz–Kuźni, która tłumaczyła jak niekonwencjonalnie uczyć matematyki. Posługiwała się przy tym tzw. darami Froebla, czyli materiałami dydaktycznymi w postaci drewnianych klocków i mozaik. To spotkanie utwierdziło mnie w przekonaniu, że jest to moja droga, a kroczenie nią przyniesie wymierne efekty nie tylko dla moich wychowanków, ale także, dzięki niej, spełnię się jako nauczyciel i wychowawca. I tak rozpoczęła się moja przygoda „freblanki”… Swoją pasją zaraziłam także Agnieszkę Górną, z którą prowadzę zajęcia. Dzięki otwartości i wsparciu pani dyrektor Renaty Wójcik, udało się w naszym przedszkolu stworzyć grupę froeblowską. Zostały zakupione niezbędne pomoce, a w ubiegłym roku rozpoczęłyśmy wdrażanie elementów koncepcji już w grupie 3-latków. W tym roku pracujemy już pełną parą i wciąż mamy apetyt na dalszy twórczy rozwój.
Koncepcja Froebla zakłada, że wychowanie i nauczanie dziecka powinno integrować jego głowę, ręce i serce w celu zapewnienia mu jak najlepszego wykształcenia, że maluch samodzielnie, poprzez działanie dochodzi do wiedzy i rozwija swoje umiejętności, a materiały do zabawy dostarcza mu w dużej mierze przyroda. Codzienne zajęcia rozpoczynają się od porannego koła, czyli spotkania w grupie. Tu inicjatywę przejmuje nauczyciel, np. przekazuje określone informacje, prezentuje opowiadania, wiersze, dosyć często ilustrowane tzw. teatrzykami stolikowymi, w których role odgrywają piłeczki, klocki, sznurki. Wychowankowie uczą się symbolicznego przedstawiania i odczytywania różnorodnych treści. Mają także szanse i okazje wejść w rolę Mistrza czy Architekta, prezentując na forum grupy swoje wiadomości i doświadczenia z danej dziedziny. Dzieci nabywają zatem wiedzę i kompetencje określone w podstawie programowej. Kolejnym punktem dnia są zajęcia w kącikach zabawowo-zadaniowych: twórczym, badawczym, darów i gospodarczym. Przedszkolaki wykonują różne zadania, w zależności od realizowanej tematyki. Poprzez swoje działania dochodzą do wiedzy, eksperymentują, badają i tworzą.
- Korzystają również z kącików przyrodniczych, które zmieniają się w zależności od pory roku. Dzieci mogą bawić się kamieniami, muszelkami, szyszkami, kasztanami, itd. Gromadzimy je sami, ale pomocą służą także rodzice. Najpiękniejsze są jednak zajęcia w plenerze, kiedy maluchy mają możliwość kontaktu z naturą. Badają, dotykają, odkrywają struktury, kolory, kształty. Uczą się też samodzielności i współpracy z innymi – mówią wychowawczynie „Kleksików”.
Innowacyjne zabawy
Ważną rolę w koncepcji Froebla odgrywa zabawa. To poprzez nią dziecko odkrywa świat, zdobywa wiedzę. Zadaniem nauczyciela jest umożliwienie mu tego, stworzenie warunków do eksploracji i poszukiwania, odkrywania zależności i praw rządzących światem. Pomocą służą najprostsze zabawki, często przedmioty codziennego użytku, które maksymalnie rozwijają kreatywność i wyobraźnię.
- Proponujemy zabawy heurystyczne – innowację metodyczną realizowaną w naszej grupie pod patronatem wydziału psychologii i pedagogiki UMSC i kierunkiem dr Barbary Bilewicz-Kuźni. Dzięki nim dzieci, wykorzystując przedmioty z życia codziennego i materiały odpadowe, na przykład chusteczki higieniczne, kawałki tektury czy gąbki, samodzielnie znajdują sposoby na rozwiązania różnych problemów – tłumaczą nauczycielki. - Ich pomysłowość nie zna granic. To trochę taki powrót do naszego dzieciństwa, kiedy nie było zabawek, jakie teraz oferują sklepy i bawiliśmy się tym, co wpadło nam w ręce. Dzisiaj, mimo mnóstwa kolorowych i nowoczesnych gadżetów, dzieci szybko się nudzą. Dajemy im więc coś, z czego mają wielką radość. Choćby robienie… błota.
Jakie są efekty pracy wg koncepcji Froebla? Co oprócz ćwiczenia zmysłów, rozwijania wyobraźni i nauki samodzielności daje dzieciom?
- Maluchy uczą się też odpowiedzialności i szacunku do powierzonych im przedmiotów oraz pracy w zespole. Rozwija się ich naturalna ciekawość świata i zainteresowania przyrodnicze, a także postawa badawcza. Podobne grupy funkcjonują też w innych świdnickich przedszkolach. Być może kiedyś uda nam się zorganizować spotkanie, by wymienić się doświadczeniami i pomysłami – dodaje A. Bubicz.
Autor artykułu: Agnieszka Wójcik-Skiba
Redaktor ,,Głosu Świdnika”